Post-Corona werkplek

Afgelopen dinsdagavond bevestigden premier Rutte en minister De Jonge waar veel mensen al op gerekend hadden: de gedeeltelijke lockdown werd verlengd met aanvullende maatregelen. Dat betekent dus nog steeds dat veel mensen de komende tijd zoveel mogelijk thuis zullen blijven werken en veel kantoren de komende tijd nog wel even (half)leeg blijven.

Thuiswerken heeft niet de voorkeur

Veel mensen zijn inmiddels gewend zijn geraakt aan het (grotendeels) thuiswerken. De huidige techniek zorgt ervoor dat online samenwerken kan; voor snelle onderlinge contacten en overleggen kan je prima overweg met online tools. Fijn dus, maar we ervaren ook steeds vaker de nadelen en dan met name op het sociale vlak. Een overgroot deel van mensen die MKE Groep de afgelopen weken gesproken heeft gaf aan behoefte te blijven houden aan ‘het werken’ op kantoor, vooral vanuit de wens aan fysieke interactie met collega’s.

Het is de verwachting dat deze behoefte alleen maar groter wordt als er straks een vaccin is en dat er dus ruimte blijft om de steeds meer groeiende behoefte aan het werken op kantoor te behouden, zij het in een andere vorm.

Hoe ziet de Post-Corona werkplek eruit?

Maar hoe ziet die andere vorm eruit en wat komt daar allemaal bij kijken? Hoe willen organisaties straks omgaan met complexe, dynamische veranderingen die veel impact zullen hebben op de medewerkers? Het doorvoeren van deze veranderingen is niet alleen maar een kwestie van de werkplek fysiek ombouwen naar de 1,5 meter norm, maar ook het blijven zorgen voor een prettige en veilige werkomgeving voor de medewerkers, terwijl sommige, vanzelfsprekende dingen niet meer mogen of kunnen.

Focus op je core business en wees creatief

Onlangs sprak MKE Groep met een Hospitality Management en belevingsexpert die tijdens de intelligente lockdown van begin dit jaar geconfronteerd werd, met de impact van de Corona-crisis op de business van het hotel waar hij werkzaam was. Hij hield focus op de core business (het behoud van een hoog service- en belevingsniveau voor de hotelgasten), waarbij aanpassing van beleid en proces in overleg met enerzijds de directie en anderzijds de medewerkers de succesfactor vormde. Daarnaast richtte hij zich op de fysieke veranderingen in het hotel en het Corona-proof maken van het hotel met behoud van optimale functionaliteit en aansluitend op de behoefte van de medewerkers en klanten. Resultaat: continuïteit van de business, tevreden klanten en gemotiveerde, gezonde medewerkers.

Dit is de tijd om je huisvestingsstrategie aan te scherpen

MKE Groep realiseert zich dat het voor veel organisaties nu tijd is om hun huisvestingsstrategie aan te scherpen. Het integraal benaderen van vraagstukken zal de sleutel zijn tot het succesvol ondernemen en creëren van een werkplek die optimaal aansluit bij de behoefte van de medewerkers.

Samen sparren?

Wil je een keer met ons sparren over hoe je kantoor en organisatie er post-Corona uit moet komen te zien? De experts van MKE Groep hebben een achtergrond en ervaring in Facility Management, Hospitality Managament, Human Resources en Bouwkunde en kunnen je helpen om jouw vraagstukken voor de toekomst zo integraal mogelijk aan te pakken.

MKE Groep biedt oplossingen waarbij mens en business centraal staan. Altijd!